Social Network

DigiVita is een project van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.
DigiVita is een project van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

Anne Informatie-analist

Via de telefoon, email of in een tele-vergadering met mensen over de hele wereld spreken? Dat doet Anne! In zo’n vergadering zitten de deelnemers uit Londen, Budapest, Dubai en Amsterdam, gewoon achter hun eigen computerscherm op hun eigen kantoor. Ze kunnen elkaar horen en zien en met elkaar overleggen. Soms werkt het beter om elkaar in het echt te ontmoeten. Dan vliegt Anne naar Budapest of Londen. Het is bijzonder dat mensen overal ter wereld voor hetzelfde bedrijf werken met hetzelfde doel. Ze willen allemaal dat hun bedrijf groeit. Het is extra leuk als je dat door goede samenwerking bereikt.

Anne werkt bij Shell, een groot internationaal bedrijf dat gas en olie boort en produceert. De mensen die olie voor het bedrijf moeten verkopen, hebben hun eigen ideeën over hoe dat moet. Ze hebben de juiste computerondersteuning nodig (programma’s, netwerken) om hun ideeën door te geven aan bijvoorbeeld de producenten van de olie. Dat computersysteem moet er alleen wel eerst komen. Anne vertaalt de ideeën van de verkopers in een taal die computermensen begrijpen. De computermensen kunnen dan met die uitleg, het computersysteem van de verkopers bouwen. Andersom vertelt Anne de verkopers hoe het systeem werkt en hoe het hen gaat helpen de olie te verkopen.

Maar hoe kom je nou in Anne’s beroep terecht? Op de middelbare school heeft Anne vwo gedaan met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, tekenen en informatica. Wiskunde vond Anne leuk, maar alleen met getallen werken vond ze maar saai. Ze hield er ook van dingen te maken zoals foto’s, schilderijen en websites. Ze wilde iets studeren wat hierbij zou passen, een studie waarbij je logisch moest nadenken (wiskunde) en een eigen product moest bedenken. Dit vond ze in de studie Technische Informatica aan de Universiteit en daarna Computer Science (computerwetenschap). Bij Informatica pak je stapje voor stapje een probleem aan. Je maakt een computerprogramma dat goed werkt en er mooi uitziet. Je kan ook games maken en slimme oplossingen voor problemen bedenken. ‘Hoe vindt de TomTom de snelste route?’ bijvoorbeeld, of ‘Hoe maak je een reisplanner zoals die van de NS?’. Je kunt ook robots bedenken, zoals de Rumba die je kamer voor je stofzuigt zonder dat jij ook maar iets hoeft te doen! Handig!

Ga naar digiVita’s voor meer persoonlijke verhalen van ICT-professionals en studenten.

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet aanwezig. Maar je kunt ons een email sturen en wij zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.

Vragen, problemen of opmerkingen? Ik wil je graag helpen!

Klik op ENTER om te chatten